Vi ved at det kan være kompliceret og uoverskueligt at forstå logikken bag betalingsløsninger til din virksomhed. Derfor har vi forsøgt at besvare de oftest stillede spørgsmål. Hvis du fortsat ikke kan finde svar på dit spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os, så er vi mere end glade for at være behjælpelige.

For at komme i gang med at modtage kortbetaling i din virksomhed er det en forudsætning at du har en betalingsløsning der inkluderer hhv. en indløsningsaftale og en betalingsgateway.


Derudover skal du bruge en betalingsterminal til at modtage din betaling, samt en serviceaftale på terminalen.


Lyder alt dette forvirrende, så har Zimply en samlet betalingsløsning hvori alt er inkluderet således at du blot kan koncentrere dig om din virksomhed. Ønsker du at komme i gang med det samme kan du se vores produkter her.

For mange nyetablerede- og selv eksisterende virksomheder kan det være utrolig svært at gennemskue hvorledes en betalingsløsning hænger sammen og hvad dette egentlig inkluderer. Hvis du er en af dem, så kig nærmere her for et hurtigt overblik:


Når du skal tage imod betalingskort via din betalingsterminal i din virksomhed, er der som udgangspunkt to begreber du skal være opmærksom på: indløsningsaftale og betalingsgateway.


Indløsningsaftalen består hovedsageligt i, at indløseren godkender din virksomhed til at modtage betalingskort. Det er derfor også indløsningsaftalen der afgør hvilke betalingskort der kan bruges til betaling på din terminal. Indløseren fungerer med andre ord som en finansiel enhed, som kort fortalt står for at overføre pengene ved at kommunikere med de involverede banker.


Zimply samarbejder med mere end 300 forskellige indløsere og kan derigennem henvise din virksomhed til en hurtig opkobling samt fordelagtige priser alt afhængigt af hvilke præferencer du har.


En betalingsgateway, også kaldet PSP – Payment Service Provider, er en tjeneste (software) der tilbyder at sende alle kortoplysninger videre via en krypteret dataforbindelse til din indløser. En betalingsgateway fungerer dermed som teknikken mellem dine transaktioner og din indløser. Dette er nødvendigt af sikkerhedsmæssige årsager, således at kunders følsomme oplysninger aldrig kompromitteres.


Zimplys betalingsgateway håndteres af vores tætte samarbejdspartner, S5, der er blandt de eneste i verden som er PCI P2PE certificeret (Point-to-point-encryption). Det er din garanti for den højest mulige sikkerhed af kortdata.

Det kan være svært at adskille en indløsningsaftale og en betalingsgateway, da disse to som oftest hører sammen. Men selvom de let kan forveksles beskæftiger de sig med vidt forskellige opgaver i forbindelse med din betalingsløsning.


Din betalingsgateway står for sikkerheden i alle kortoplysninger og håndterer en lang række sikkerhedskrav som sikrer at dine kunders kortoplysninger forbliver private. Din betalingsgateway overfører altså ikke penge mellem konti, men sender derimod denne opgave videre, samt kortoplysningerne, til indløseren via en krypteret dataforbindelse. Indløseren overfører dernæst pengene såfremt at pinkode eller CVC kode er korrekt.


Det er derfor ikke muligt blot at nøjes med en betalingsgateway, da denne ikke har mulighed for at overføre pengene mellem kundens og virksomhedens konti. Indløsningsaftalen er heller ikke nok i sig selv, da denne ikke leverer den krypterede dataforbindelse.

Den mest fordelagtige indløsningsaftale kan variere meget alt afhængigt af hvilket kundesegment din virksomhed beskæftiger sig med. For en simplificere dette, er det først og fremmest vigtigt at have styr på de forskellige betalingskort.


Dankort er Danmarks nationale betalingskort, hvilket, som navnet antyder, kun kan benyttes i Danmark. For at kunne tilbyde dine kunder betaling via Dankort skal du have en indløsningsaftale med Nets. Der er i dag under 10% som bytter dette betalingskort. Det nationale Dankort er et særligt syn i det internationale perspektiv, eftersom kortet er indført ved lov. Dette medfører at gebyrerne er langt den billigste betalingsmetode i Danmark.


Et Visa/Dankort er reelt set to kort i ét og dermed et kombineret betalingskort bestående af både et Visakort og et Dankort. Eftersom navnene minder utroligt meget om hinanden omtales det nationale Dankort som det “rene” Dankort for at tydeliggøre at det ikke er det internationale Visakort der er tale om. Det er dog vigtigt at nævne, at når Visa/Dankortet benyttes i Danmark vil transaktionen automatisk vælge at bruge den rene Dankort-del, eftersom gebyrerne er lavest på denne indløsningsaftale. Benytter du derimod Visa/Dankortet i udlandet eller i en butik der ikke tager imod det rene Dankort herhjemme, vil Visa-delen tages i brug.


Hvilken indløsningsaftale skal du så vælge?

Foruden Visa/Dankort er de mest gense betalingskort i Danmark MasterCard, Maestro og Visa Electron. Hvis du ønsker at tage imod disse betalingskort skal du have en indløsningsaftale med en international indløser som Zimply.

Hvis du ønsker at tage imod betaling, om det er Hr. & Fru. Danmark med det rene Dankort, de unge børn med Visa Electron eller en turist fra Kina, så bør du som udgangspunkt tilbyde minimum to indløsningsaftaler med hhv. Nets og en international indløser. På denne måde sikrer du, at du ikke går glip af en handel af denne grund.


Hvis du af økonomiske årsager ikke har mulighed for mere end én indløser, så er det først og fremmest utrolig vigtigt at undersøge og overveje hvilket kundesegment din virksomhed hovedsageligt vil beskæftige sig med. Har du mange udenlandske kunder, er det vigtigt at du vælger en international indløsningsaftale hvori betalingskort fra de pågældende lande er indkluderet. Befinder du dig derimod i et mere lokalt område, hvor det nærmeste der kommer en turist, er postbudet, og produkterne i butikken ellers ikke er egnet til børn, så er en indløsningsaftale med Nets måske mest nærliggende.


Når alt kommer til alt, så handler det om hvad der giver mest mening i forhold til din forretning. Er du i tvivl, er du meget velkommen til at kontakte vores support.

I så fald er det vigtigt at sætte dig ind i de forskellige prisstrukturer. Det kan være meget kompliceret at gennemskue eftersom der kan være forskellige gebyrer forbundet med en betalingsløsning.


Her er en liste over hvilke gebyrer du skal være opmærksom på:


Abonnement - er en månedlig betaling du betaler for at have en pakkeløsning eller lignende. Der findes dog mange udbydere i dag, hvor du hverken behøver at binde dig eller betale abonnement. Hos Zimply forsøger vi at gøre prisen så gennemsigtig som muligt, hvorfor du kun betaler for hvad du bruger og dermed ikke et månedlig abonnement.


Gebyrsats pr. transaktion - er en procentdel du betaler til din indløser pr. transaktion. Dette er ofte den vigtigste at have for øje, da en difference på blot 0,2% mellem to udbydere kan have en enorm besparelse på årsbasis, hvis omsætningen er stor.


Fast gebyr pr. transaktion - er et fast gebyr der er sat pr. transaktion. Det kan være 1 kr. Har du mange meget små transaktioner er det en fordel at denne er så lav som muligt eller ikke eksisterende. Har du derimod en gennemsnitsbeløb pr. transaktion der er bare 50 kr,- er derover, så er det umiddelbart vigtigere at få gebyrsatsen pr. transaktion så langt ned som muligt, hvis du ønsker den billigste løsning.


For at eksemplificere dette kan vi tage en case med to prisstrukturer med hhv. virksomhed 1 og 2:


  1. Abonnement på 99 kr og én fast gebyrsats pr. transaktion på 1,15%
  2. Fast gebyr pr. transaktion på 1 kr. og en gebyrsats på 0,7%

Vi antager at virksomhederne har en årlig omsætning på 2.500.000 kr. og et gennemsnitligt transaktionsbeløb på 350 kr.


  1. Årligt abonnement: 99 kr x 12 md. = 1188 kr
    Gebyrsats på transaktioner: 2.500.000 kr. x 1,15% = 28.750 kr.
    I alt 29.938 kr.

  1. Faste gebyrer på transaktioner: 2.500.000 / 350 = 7143 kr
    Gebyrsats på transaktioner: 2.500.000 kr. x 0,7% = 17.500 kr
    I alt 24.643 kr.

Ud fra ovenstående eksempel er det klart at foretrække en lidt lavere gebyrsats plus en fast gebyrsats pr. transaktion. Det kan desuden udledes at man ikke umiddelbart skal lade sig tilbageholde af faste transaktionsgebyrer, hvilket man hurtigt at lade sig forskrække af. Flere antal gebyrer er ikke nødvendigvis en dyrere løsning. Det er derfor utrolig vigtigt, hvis den billigste løsning til virksomheden ønskes, at gøre sig den ulejlighed at regne lidt på tallene. Hvis du ønsker at beregne din virksomheds besparelser ved et skift til Zimply kan du bruge prisberegner her.

Det behøver du i og for sig heller ikke. Det er dog vigtigt at nævne, at såfremt din virksomhed har størstedelen af sine transaktionerne ved Dankort og Visa/Dankort, kan det økonomisk set ikke betale sig blot at have en international indløser. Dette skyldes at gebyret på Visa-delen er betydeligt højere end ved det “rene” Dankort, som Visa/Dankort også vil gå ind under, såfremt transaktionen er foretaget i Danmark.


Alt afhængigt af din virksomheds formål, anbefales det derfor som regel både at have en national indløser (Nets) og en international indløser, som kan tage imod de resterende ca. 20% af Danmarks befolknings betalingskort. Det skal desuden nævnes, at befinder virksomheden sig i et turist befærdet område, som jo i den grad er en stigende indkomstkilde i Danmark, så er det endnu vigtigere at anskaffe sig en international indløser. Der findes mange at vælge imellem, men vær særligt opmærksom på gebyret ved de internationale betalingskort, eftersom disse er meget varierende blandt udbyderne. Der kan være utrolig mange penge at spare ved at designe din indløsningsaftaler til din virksomheds formål. Er du i tvivl, så kontakt endelig vores supportfor at blive klogere på din virksomheds mest fordelagtige løsning.

De fleste betalingsløsninger har samlet begge aftaler i ét og samme produkt, hvorfor du ikke behøver at lave en aftale med begge parter. Zimply har forhandlet sig til nogle favorable priser med hhv. indløsere og betalingsgateways og har dermed gjort det enkelt, nemt og overskueligt for dig som kunde at tage imod kortbetaling. Du behøver blot én aftale hos os, så tager vi os af aftalen med indløser og betalingsgateway. De eneste du behøver, er at koncentrerer dig om din forretning og det I er dygtige til.

En serviceaftale sikrer at du altid er klar til at tage imod betalinger via din betalingsterminal. Har du problemer med en terminal kan du altid ringe til vores support og få hjælp. Er det ikke muligt at løse problemet sender vi en ny terminal afsted således at din virksomhed ikke mangler en terminal i den tidsperiode hvor terminalen er til service.